Saturday, January 31, 2009

Vanaema blogi

Ehk üks tavaline Eesti pere. Sajandivahetusel. Eelmisel.
(Katkendid pärinevad mu kadunud vanaema Helgi eluloost - 30 lehekülge tihedat käsikirja, mille täna leidsin)
Minu vanaisa, Juhan Tamm ja vanaema Mari Tamm, sündinud Palm, pärit Vaimastverest, elasid Vaimastvere vallas Villakvere külas. Nende juures elas ka vanaema õde Leena, kes oli üksik.
Pildi taga vanaema kirjutatud tekst: Minu ema kodus Villakveres Altotsal. Onu Hugo, minu kallis ema!, tädi Linda kooliõde Linda Fuks, Onu Karl, vanaema, vanaisa, minu isa, onu August, vanaema õde Palmi tädi, tädi Linda ja onu Jüri ja veel väike mees, keegi võõras, kelle nime ei tea.
Vanaemal ja vanaisal oli 10 last, 7 poega ja 3 tütart. Onu August, abikaasa Elisabeth, rahvuselt lätlanna, nendel oli 4 poega. Suurik lõpetas Jäneda, oli Saksamaal praktikal, ja pidas Villakveres Miilimäel talu, oli eeskujulik põllumees. Eduard lõpetas ülikooli ja oli hiljem kehakasvatuse õpetaja. Villem oli konstaabel, millise keskkooli ta lõpetas, ei mäleta mina enam. Viktor käis Tartus gümnaasiumis, oli väga musikaalne, õppis ka muusikat ja suri õpilasena. Onu Hugo abikaasa Niina oli rahvuselt venelanna, elukutse õpetaja. Tädi Aliide oli taluperenaine Padakülas. Tädi Linda oli ohvitseri abikaasa Tartus, tema mees leidn. Julius Udde andis Tartu gümnaasiumides sõjaõptust, muidugi poistele. Onu Karl, abikaasa sakslanna, oli Tsaari venemaal mõisa valitseja. Onu Karlil oli kolm poega ja tütar õppis meditsiini ja suunati Sahhaliini saarele, ennem ta aga abiellus ja siis läksid sinna koos. Onu Karl suri ja tema sakslasest abikaasa abiellus sakslasega, nendel oli ka kolm poega, Mihelsonid. Niisiis pooled vennad olid Tammed, eestlased ja pooled olid sakslased rahvuselt. Onu Ernst, abikaasa eestlane, oli Villakveres, Koolitoa talus peremeheks. Onu Voldemar suri lapsena. Onu Jüri käis Tartus Treffneri Gümnaasiumis ja hiljem elas Altotsal isa-ema talus ning oli ka põllumees. Onu Aleksander oli Pedjas kaupluse juhataja, kus nad koos abikaasaga mõlemad omale igapäevast leiba teenisisd hiljem tulid Villakverre Tagaväljale põllumeheks. Kõik need onud olid tsaari venemaal, kes mõisavalitseja, kes viinapõletaja.
Fotol: vanaema Helgi seisab vasakul, paremal seisab vanaema õde Olli, nende ema Ida-Johanna istub paremal, süles kasutütar Silvi. Keskel istub tõenäoliselt vanaema vanaema Mari..
Altotsa talus, kus minu vanaema ja vanaisa elasid, oli juba siis kodu kooliõpetaja, sest koolisid ju lähedal ei olnud. Kooliõpetaja oli võimeline õpetama kõiki aineid ja ka veel võõrkeeli. Saksa, vene ja veel üht, mida täpselt ei tea mina. Minu ema Ida-Johanna Tamm läks Tartusse kooli ja kui tema sealt koju tuli ja Laiusele leeri läks, ei osanud käske öelda eesti keeles, kuna oli õppinud neid saksa keeles.. Altotsa vanaema lapsed rääkisid kõik saksa ja vene keelt. Minu isa Georg-Voldemar Tamm oskas ainult vene keelt.
...
Vanaema ema Ida-Johanna, isa Voldemar ja jahikoer Lord Villakveres oma Tõnsutoa talu ees
Minu isa oli tsaari venemaal mõisavalitsejaks. Ufaas. Kui meie sinna sõitsime, olin mina sülelaps. Vend ja õde sündisid Venemaal.. Tööd tegi isa muidugi tataaridega. Isa ütles, et nad olid vägagi tublid, kui neid õieti juhendati.. Ka üks tataari perekond käis minu isa ja ema pool võõrsil, Signai ja Signaika, nendel oli palju lapsi. Kord koju jõudes leidsid nad, et üks lastest oli puudu. Läksid otsima ja leidsid veel vaid mõne riidetükikese. Hunte oli seal palju.
...
Seitsmeteistkümnendal aastal kui algas revolutsioon, tulime kodumaale tagasi. Raudteejaama sõitsime heinakorvis, ema, isa ja meie lapsed kolmekesi, abiks onu Karl. Rong oli täis ja meid pandi vaguni aknast sisse.
...
Foto: Vanaema Helgi (istub paremal pildi ääres), tõenäoliselt koos Tartu koolikaaslastega
Meil oli kodukülas Villakveres 3 kl. kool. Õpetajaks oli hr. Osvald Hõlpus, aikaasa moldaavlane, musta juuste ja tõmmu nahaga. Nendel oli 2 poega. Olev oli Tallinnas rahva ansambli juhendaja. Ilo aga sõitis ära Ameerikasse. Sageli käis hr. Hõlpus meil, minu isaga malet mängimas. Ja ühel suvel suvitasid Villakveres ka Karl Ots, Georg Ots, tema abikaasa ja poeg. Nad olid väga töökad inimesed.. Emumäe, 1991
PS! Miks arvame meie aastal 2009, et oleme palju haritumad, targemad ja rahvusvahelisemad kui eelkäijad..

1 comment:

Madis Lehtla said...
This comment has been removed by the author.