Monday, January 24, 2011

Lapsepõlv siiski mürgitatud?

Lapsepõlve veetsin Nõmme mändide all. Nii kodu kui lasteaed asusid metsa piiril (imekombel asuvad tänaseni st tundub, et linnaplaneerimine isegi funkab - ei usu, et sinna oma kodu soovida ehitajaist puudust oleks..) Hingasin sisse puhast männimetsa õhku, sedasama, mida läheduses asuva Hiiu vähihaigla patsiendid, ei joonud jubedamaitselist Ülemiste vett, vaid hääd kohalikku puurkaevuvett. Kõik oli ilus ja puhas. Kui ikka oli.. Aastaid hiljem väidetakse, et Nõmme joogivesi on pikka aega olnud lubatust radioaktiivsem. Sõna "radioaktiivne" kipub iseenesest seostuma sõnaga "vähk". Tõsi, ühtegi uuringut, mis seda tõestaks, mulle ette juhtunud pole. Aga kas vähemalt õhk, mida sisse hingasin, oli puhas? Mu lapsepõlve kuulusid ümbruskonna "suurte poiste" hangitud erilised asjad – näiteks nätsupaberirullid – mida sai vaid läheduses asuvalt Pääsküla prügimäelt. Visuaalselt prügimägi ei häirinudki – nägin seda harva, vaid siis, kui suusatades või jalutades tegime rabas tavapäratult pika ringi. Ent prügila lähedusest andis märku aeg-ajalt leviv prügi põletamise hais – vaevalt, et prügi sihilikult põletati, aga igatahes süttis prügimägi aeg-ajalt põlema, tuues "soodsa" tuule korral kärsahaisu ja tossugi koju kätte. Aastatega hais ununes ning teadupoolest veetakse täna pealinna prügi Rebalasse. Pässa saastakuhi maeti mulla alla, see näeb praegu välja kaunis ja süütu küngas ning prügila peamine funktsioon oli aastaid varustada kohalikku katlamaja biogaasiga. Kuid täna ei anna tollased kopsudesse hingatud sõõmud mulle enam rahu. DDT, PAHid, PBDE, PCB jpt popi nimega ained - POPid - ladestusid aastatega mu kehasse. POPid tekivad just eelkõige prügi põletamisest ning neil on ühe-otsa-pilet: nad tulid mu organismi, et jääda, hoides end kramplikult mu rasvarakkudes kinni. Aastate jooksul võivad nad hakata tekitama.. näiteks vähki. Vabaneda neist vaat' et ei saagi. Pole sellestki tolku, et olen 10 aastat tervislikult toitunud. ***** Loo moraal: mu käsi ei tõuseks küll kunagi viskama peale piknikku lõkkesse plastnõusid või grill-liha pakendit..

No comments: